"Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku."
Klienci poradni mogą korzystać z:
terapii psychologicznej,
terapii pedagogicznej,
terapii logopedycznej.
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA
W poradni rodzice/opiekunowie oraz dzieci i młodzież mogą korzystać z następujących form terapii psychologicznej:
Terapia psychologiczna – jest to działanie podejmowane przez psychoterapeutę, polegającym na zmianie aktualnego sposobu funkcjonowania człowieka, myślenia, spostrzegania rzeczywistości. Jej czas trwania zależy od wielu czynników. Ważna jest systematyczność i motywacja klienta. Psychoterapia jest procesem. W trakcie jej trwania mogą pojawić się różne uczucia i myśli, które wcześniej były nieuświadomione. Psychterapeuta nie jest lekarzem dlatego nie wypisuje recept. Nie jest też przyjacielem, który przytuli i pocieszy. Psychoterapeuta poprzez rozmowę pomaga zobaczyć przyczyny trudności zgłaszanych przez klienta. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie zmian, które poprawią jakość życia człowieka.
Wyróżnia się różne szkoły terapeutyczne, a każda z nich inaczej definiuje pojęcie terapii.
W terapii dzieci specjaliści stosują często zabawę, formy plastyczne i muzyczne, dramę, bajkoterapię, itp.
(opracowała I. Migdalska-Roszak)
W poradni terapią psychologiczną zajmują się:
M. Dominiak-Prymka, J.Błachowiak, I. Migdaska-Roszak, K. Piasecka, J. Turz-Konieczna
TERAPIA PEDAGOGICZNA
Terapia pedagogiczna – to zajęcia dla dzieci z trudnościami w nauce. Prowadzone są przez pedagogów w formie indywidualnej, odbywają się najczęściej raz w tygodniu i trwają godzinę.
Terapia ma na celu eliminowanie przyczyn i przejawów niepowodzeń w nauce. Skoncentrowana jest przede wszystkim na usprawnianiu zaburzonych procesów, słabiej rozwijających się funkcji istotnych w opanowywaniu umiejętności szkolnych. Pedagog za pomocą różnorodnych ćwiczeń i odpowiednich pomocy dydaktycznych rozwija m.in. analizę i syntezę słuchową i wzrokową, słuch fonematyczny, spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność grafomotoryczną, pamięć, koncentrację uwagi. Podczas zajęć doskonali się także podstawowe umiejętności szkolne: czytanie, pisanie, liczenie.
W czasie terapii obecny jest rodzic, który otrzymuje wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.
Efekty pracy terapeutycznej są tym większe, im wcześniej dziecko zostanie objęte odpowiednią pomocą. Najczęściej w terapii pedagogicznej uczestniczą dzieci z klas I – III. Terapia może zostać rozpoczęta już w wieku przedszkolnym, jeśli rodzic lub nauczycielka zauważają trudności dziecka w zabawach edukacyjnych wymagających, np. spostrzegania wzrokowego lub słuchowego, sprawności, koordynacji w czasie rysowania.
Do udziału w terapii pedagogicznej dziecko może być zgłoszone przez rodzica, nauczyciela za zgodą rodzica, zajęcia są też często proponowane przez pedagoga poradni po przeprowadzonej diagnozie.
(opracowała H. Wieczorek)
W poradnii terapię pedagogiczną prowadzą:
M. Bojańska, M. Marek, K. Rolnik, M. Stańczak, H. Wieczorek.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Mowa jest istotnym czynnikiem warunkującym rozwój psychiczny człowieka, jak również regulującym jego stosunki z otoczeniem. Dlatego w ofercie poradni znajdują się także usługi logopedyczne w ramach których:
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie i obejmują ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń mowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację wykonuje się także ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci, ułatwiające mówienie, pisanie i czytanie. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
Kompleksowa terapia logopedyczna obejmująca stymulację wielu różnych funkcji, pozwala na osiągnięcie sukcesu w zakresie usuwania zaburzeń mowy, ułatwia dziecku funkcjonowanie w grupie i środowisku rodzinnym.
Głównymi celami pomocy logopedycznej są:
W trakcie zajęć logopeda posługuje się różnorodnymi metodami, zasadami i formami pracy z dziećmi. Są one dostosowane do potrzeb i możliwości każdego dziecka.
(opracowała A. Olejniczak)
W poradnii terapię logopedyczną prowadzą:
, A.Olejniczak, Janaszak